Bosch
Historien om Bosch
Bosch är ett tyskt ingenjörs- och teknikföretag som grundades 1886 av Robert Bosch.
Bosch har huvudkontor i Gerlingen i Tyskland, men producerar och säljer sina produkter över hela världen.
Företaget uppfann en lågströmsmagnet för gasmotorer 1887 och installerade en magnetstarter i bilar och blev därmed leverantör av startsystem till bilar världen över.
År 1902 introducerade Bosch den första magnetstarten med tändare för bilar och började utvidga sin produktion med fler fabriker och började också att producera strålkastare för bilar.
Så under de tidiga åren var huvudfokus på bilautomatik och det fortsatte under många år framåt, med utvidgning till även vindrutetorkare, insprutningsmunstycken, bilradios och borrar.
Efter andra världskriget låg mycket av Boschs produktion i ruiner och för att komma igång igen ingick företaget partnerskap med det japanska företaget Denso.
År 1976 lanserade man en syrgassensor och redan 1979 kom den elektriska motorstyrningen och senare, 1986, introducerade företaget traction control-systemet, som också finns i moderna bilar.
År 2002 köpte Bosch Phillips CSI, som producerade kommunikations- och säkerhetsutrustning.
I början av 00-talet började Bosch att utveckla verktyg för professionella hantverkare, exempelvis borrmaskiner, elektriska sågar och andra elektriska maskiner.
Allteftersom Bosch utvecklade företaget och produktsortimentet till även att omfatta hushållsprodukter och verktyg för privatpersoner, blev deras namn verkligen etablerat även för den privata konsumenten.
Det skapades i samma anslutning många dotterbolag som fortfarande i dag hör under Bosch-koncernen, exempelvis:
Exempel på produkter från Bosch
Bosch är kända för kvalitet särskilt från deras verktyg och vitvaror.
Deras produkter har en genomtänkt design med fokus på lösningar som ger det högsta möjliga värdet för konsumenten.
Bosch är bland annat kända för kraftiga elverktyg, som både används av privatpersoner och professionella, som är robusta och hållbara, och kan tåla att användas om och om igen.
Bosch är också kända för att leverera god kvalitet till rimliga priser på alla deras produkter som till exempel:
- Gräsklippare
- Häcksaxar
- Kompostkvarnar
- Kedjesågar
- Borr- och skruvmaskiner
- Sågar
- Fräsar
- Vinkelslipare
- Rengöringsmaskiner
- Kylskåp
- Spisar
- Tvätt- och torkmaskiner
- Köksmaskiner
- Och mycket mer
Allt designat med en stor förståelse för kundernas behov, ny teknik och en hög kvalitet.
Det finns mycket få hem som kan se sig fria från att inneha en Bosch-produkt av något slag.
Du finner nämligen också Bosch-produkter inne i andra produkter, som till exempel i bilen, i andra märkers vitvaror, batterier i andra produkter och många andra ställen.
Så även om du tror att du inte känner till Bosch, har du nog stiftat bekantskap med deras produkter vid något tillfälle.
5 skäl att välja Bosch
Det finns många goda skäl att välja Bosch, som är ett solidt märke och står för tysk grundlighet och kvalitet, därför har vi valt ut de 5 bästa skälen som du kan se nedan.
#1 - Kända för kvalitet
Bosch är kända för kvaliteten i produkterna som är mycket hög, detta understöds bland annat av deras många bäst-i-test-resultat från oberoende testföretag.
Det är tydligt att märka att Bosch alltid strävar efter den bästa kvaliteten och livslängden för produkterna bekräftar att företaget lyckas hålla kvaliteten hög.
När du köper en Bosch-produkt kan du vara säker på att få en produkt som både är hållbar, funktionell och effektiv.
Just hållbarheten är viktig för Bosch, delvis för att de arbetar mycket intensivt med hållbarhet i produktionen, och ju längre deras hållbarhet är, desto bättre är det för miljön på lång sikt.
Bosch har också fokus på kvaliteten i förhållande till hållbarhet och därför utvecklar de hela tiden sina produkter, så att de ständigt blir mer energieffektiva.
#2 - Solid erfarenhet och teknologisk utveckling
Bosch har en lång och solid erfarenhet med en bakgrund i sin långa historia, och erfarenheten ligger inom många områden, men alltid något med elektronik.
Företaget investerar stora summor i både forskning och innovation, som ger resultat i deras produkter, som är nyskapande, nytänkande och i takt med tiden.
Deras innovativa tillvägagångssätt för utveckling av produkter, både för privat och professionell, betyder att Bosch ofta är först med nya lösningar och nya produkter.
Det finns mer än 76000 ingenjörer och forskare anställda i Bosch-koncernen på världsnivå, som alla arbetar inom ett specifikt område i Boschs många produktlinjer.
Detta säkerställer att företaget alltid kan ligga lite steget före i utvecklingen.
#3 - Precision
Den genomtänkta designen, precisionen och innovationen har alltid varit en del av Bosch-koncernen, ända sedan starten 1886.
Företaget startades av en hantverkare, med ett helt särskilt öga för precision och design, som han lyckades bygga ett världsomspännande företag omkring.
Samtidigt var grundaren i stånd att vidarebefordra och säkra egenskaper som Precision och design, samt förmågan att tänka utanför boxen.
Precisionen upplever du bland annat i både verktyg och hushållsmaskiner, där allt är genomtänkt, du kan ofta bara trycka på en knapp och sedan klarar maskinen resten, mer eller mindre.
När du köper ett verktyg finns det till exempel tänkt över att sticksågen kanske ska ha ett måttschema, så du kan se var klingan befinner sig i förhållande till kanten, helt exakt.
På strykjärnet kan du ställa in temperaturen exakt för det tyg du ska börja stryka, sätta på järnet och sedan bara stryka på.
#4 - Pålitlighet
Bosch är en produkt du kan lita på, både när det gäller att maskinen faktiskt kan utföra det arbete den är köpt för, men också när det gäller livslängden.
Hållbarheten i en Bosch-produkt är lång, eftersom produkterna är designade för att hålla, bli använda och fungera.
Oavsett om det är en stavblender eller en borrmaskin, eller en elektrisk komponent i en bil, så är det ett hållbart stycke hantverk, som är gjort i material av hög kvalitet och med tysk grundlighet.
#5 - Hållbarhet
Bosch vill gärna förbättra livskvaliteten för människor och säkerställa planeten för kommande generationer, och därför agerar de ekonomiskt ansvarsfullt, förbättrar sin produktion till gagn för miljön och agerar socialt ansvarigt.
Med mer än 400 platser runt om i världen har Bosch lyckats bli klimatneutrala, och vidare arbetar de för att göra det ännu bättre.
Bland annat fokuserar de på den indirekta utsläpp som kommer från både leverantörer och administration, hela vägen i värdekedjan.
De vill nå sina målsättningar i miljövänlighet genom att vara bättre på att utnyttja överskottsenergi, använda grön elektricitet och rena energikällor, som till exempel vind-, sol- och vattenkraft.
Dessutom utvecklar de hela tiden på själva produkterna, så att de också blir mer och mer energieffektiva och samtidigt kräver mindre och mindre förpackning vid frakt mellan fabrik och distributörer.
Bosch-produkter kan därför vara det helt rätta valet om du vill ha hållbara produkter i ditt hem.